Als redactielid van de ARCO schrijf ik geregeld artikelen. De ARCO is het orgaan van de ESTA-Nederland en verschijnt 4x per jaar. ESTA staat voor European String Teachers Association. Als uitvoerend musicus maak ik me zorgen over de staat van het kunstonderwijs in Nederland. Een aantal artikelen getuigt van die zorg. Voel je vrij en laat me hier weten wat je van mijn penneroerselen vindt.
Dankzij de ingrijpende bezuinigingsronde van staatssecretaris Halbe Zijlstra in 2012 zijn de individuele lestijden grosso modo gehalveerd, vooral voor muziekschoolleerlingen. In het hele land zijn muziekscholen in de daaropvolgende jaren omgevallen of, in het gunstigste geval, vervangen door een ZZP-pool-muziekschool. In veel gevallen was het letterlijk einde oefening en verschoof het leswerkveld richting privédocenten. Welke sporen trok dit in jeugdorkestenland? Rolf Buijs, zelf dirigent van het Amersfoorts Jeugdorkest, vroeg dat aan diverse collega’s. Tijd voor een terugblik én een blik vooruit.
In voorbereiding op zijn artikel in de vorige Arco over de stand van zaken in jeugdorkestenland, stuitte Rolf Buijs op grote verschillen in het culturele klimaat met de ons omringende landen België en Duitsland. Reden om die landen nader te onderzoeken, want wat is hun geheime wapen? En wat kan Nederland daarvan leren? Rolf Buijs nam een kijkje over de grens.
Afgelopen herfst bezocht Rolf Buijs een opmerkelijk concert op Kasteel Duivenvoorde te Voorschoten. Het concert vond plaats in de chique pronkzaal van het kasteel. Violiste Antoinette Lohmann, bekend van haar historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk, trad daar op met haar groep Fidelkråm. Ze opende het concert door al spelend van achteruit de zaal op luidruchtige wijze op te komen: op houten klompen! Altviolist Ro Krauss en bassist Pieter van Lier, eveneens op klompen, stampten vrolijk achter haar aan. Wat een vertoning en wat een klanken! Dit optreden schreeuwde om wat veldonderzoek.
De muziekvertelvoorstelling Anna is er nog, gebaseerd op het verhaal van Bert Vos en zijn moeder Ida, was voor Rolf Buijs aanleiding tot een interview. Daarin centraal de vraag wat het containerbegrip klezmer nu eigenlijk behelst.
Hoe vergaat het een bassist die van jongs af aan een pad buiten de klassieke muziek bewandelt? We hebben het over een periode vanaf eind jaren ’70. Rolf Buijs sprak met fanatiek beoefenaar van bebop en jazz Peter Tollenaar.